Gazeta Edukacyjna dla refleksyjnych pedagogów

Środa, 02 października 2014 r. 274 dzień roku

                                                                                                                                                Forum | Czat | Kontakt | Partnerzy | Mapa Strony








 
Strona Główna | Bibliografie | Konferencje | Recenzje | O Gazecie Edukacyjnej 
 
centrum konferencyjno widowiskowe Lutnia
 Badania i raporty
 Blogosfera
 Felieton
 Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne proponuje
 Gorący temat
 Polecamy
 Polemiki
 Publikacje
 Szkoła z pomysłem
 Wydarzenia
 Wywiady
 Bibliografie
 Konferencje
 Recenzje
 O Gazecie Edukacyjnej
 Partnerzy
 Inspirujące
Strona Główna > Publikacje > Ćwiczenia z kinezjologii edukacyjnej ułatwiają uczenie się



 

                                                                                              „Ruch jest drzwiami do uczenia się" [Paul E. Dennison]

 

W publikacji zamieszczonej 05.11.08 pod tytułem „ Mamo, Tato już wiem jak główka pracuje" przedstawiliśmy Państwu projekt edukacyjny dotyczący technik wspomagających naukę. Dzisiaj opiszemy jedną z metod efektywnej nauki, określoną w haśle „Zobacz jakie to proste ! Wystarczy trochę ruchu."


Ruch korzystnie wpływa na uczenie się - pobudza układ nerwowy; powoduje wzrost komórek nerwowych i zwiększa liczbę połączeń neurologicznych w mózgu.


Doskonałą metodą, która wykorzystuje ten fakt jest kinezjologia edukacyjna. Twórcą kinezjologii edukacyjnej jest doktor pedagogiki Paul Dennison, który odkrył, że ruch ma wpływ nie tylko na rozwój fizyczny, ale tez na opanowanie języka i uczenie się.

Ćwiczenia z kinezjologii edukacyjnej ułatwiają koncentrację, rozwijają twórcze myślenie, wzmacniają poczucie własnej wartości i samorozumienie. Umożliwiają łatwiejsze uczenie się, poprawiają możliwości zapamiętywania i rozumienia, polepszają zdolności organizacyjne, matematyczne oraz mówienie i pisanie.


Ćwiczenia z kinezjologii edukacyjnej nazywamy często „gimnastyką mózgu". Wszak nasz mózg można, a nawet należy ćwiczyć. Rene Descartes napisał: "Nie wystarczy tylko posiadać dobry umysł. Najważniejsze jest, by go dobrze używać".

 

Gimnastyka mózgu powoduje, że aktywizujemy obydwie półkule mózgowe, dzięki czemu mózg działa całościowo, holistycznie, a to z kolei wpływa na szybkość uczenia się. Ćwiczenia te angażują również skoordynowane ruchy oczu, uszu, rąk, pleców i dają łatwość czytania, pisania, twórczego myślenia i rozumienia.


Ćwiczenia gimnastyki mózgu:

- pobudzają określone funkcje mózgu analizy, przyczynowo - skutkowego myślenia i kontroli oraz obrazów i spontaniczności,

- powodują rozluźnienie tylnych części mózgu,

- aktywizują nerwową transmisję,

- integrują wszystkie funkcje i strategie mózgu,

- ułatwiają percepcję i obróbkę informacji,

- pozytywnie wpływają na zapamiętywanie, analizę i syntezę.

- polepszają koncentrację i zorganizowanie,

- stymulują koordynację wzrokową, słuchową i czuciowo - ruchową,

- nakierowane są na rozwój umiejętności szkolnych np. szybkiego czytania, czytania ze zrozumieniem, pisowni i twórczego pisania, matematyki, a także umiejętności sportowych i innych.


Najczęściej proponowane ćwiczenia to: punkty na myślenie, ruchy naprzemienne, leniwa ósemka, pozycja Dennisona. Zwykle zaczynamy ćwiczenia od napicia się kilku łyków czystej, niegazowanej wody (woda - stanowi 70 - 80% ludzkiego organizmu; mózg zawiera jej aż 90%). Woda bierze udział we wszystkich procesach zachodzących w organizmie. Wpływa na sprawny przebieg chemicznych
i elektrycznych reakcji mózgu i całego systemu nerwowego, a także poprawę koordynacji fizycznej i umysłowej. Poprawia koncentrację, łagodzi zmęczenie umysłowe, zmniejsza stres.


1. Punkty na myślenie to ćwiczenie, które ma na celu zaktywować nasz mózg do szybszego myślenia. Jak je wykonać?


Połóż jedną rękę na obojczyku, powoli zsuń kciuk i palec wskazujący w dół - napotkasz lekkie wgłębienia (dołeczki) między obojczykiem a mostkiem. Lekko masuj te wgłębienia. Drugą rękę trzymaj na pępku. Masuj punkty przez 20 - 30 sekund,
a następnie zmień rękę, dzięki temu uaktywnisz obydwie półkule mózgowe. Pępka nie masujesz. W ten sposób stymulujemy przepływ krwi przez tętnicę szyjną do mózgu i utrzymuje ciśnienie krwi na właściwym poziomie. Krew tętnicza jest bardzo silnie utleniona, dzięki czemu dotleniamy nasz mózg, który zużywa nawet 30% tlenu, który dostarczamy całemu organizmowi (stąd mózg jest czasami nazywany tlenożercą). Równocześnie uaktywniamy układ przedsionkowy, dzięki czemu mózg staje się bardziej uczulony na przychodzące z zewnątrz informacje. Możesz równocześnie oczyma rysować „motylki" - wyobraź sobie, że na ścianie usiadł olbrzymi motyl i ty oczyma obrysowujesz jego kolorowe, olbrzymie skrzydła. Uaktywnisz w ten sposób wszystkie poziomy neurologiczne i rozluźnisz mięśnie oka.


2. Ruchy naprzemienne - Wspomagają równowagę aktywacji nerwowej, aktywizują równocześnie prawą i lewą część ciała, a tym samym obie półkule mózgowe. Ćwiczenia te powodują, że wzmacnia się mielina ciała modzelowatego, dzięki czemu obie półkule szybciej się komunikują z sobą.

Ruchy naprzemienne przypominają marsz w miejscu - dotykaj lewą ręką prawej nogi, a następnie prawą ręką lewej nogi.

A. Ruchy naprzemienne na siedząco

  • dotykaj prawą ręką nosa, w tym samym czasie lewą ręką prawego ucha i na zmianę - lewą ręką nosa, prawą ręką lewego ucha

  • dotykaj dłonią przeciwległego kolana.

B. Ruchy naprzemienne na stojąco

  • dotykaj prawą ręka lewego kolana i na zmianę

  • dotykaj prawą ręką lewej kostki u nogi i na zmianę

  • dotykaj dłonią z tyłu do przeciwległej stopy.

  • wyciągaj przeciwległą rękę i nogę na boki.


3. Leniwa ósemka - ćwiczenie, która efektywnie wzmacnia zewnętrzne mięśnie oczu. Stosuj je zawsze kiedy pracujesz na komputerze; odpręża, rozluźnia oczy i ramiona. Równocześnie koordynuje układ ręka-oko, bierze udział w ustanawianiu wzorców uczenia się, pobudza wszystkie poziomy neurologiczne. Jak je zrobić?

Wyciągnij przed siebie kciuk lewej ręki, lekko ją zegnij. Trzymaj głowę nieruchomo, ale luźno. Twoje oczy podążają za kciukiem, który „kreśli" na wysokości oka symbol nieskończoności - leniwą ósemkę. Ruch ręki powinien być płynny. Wykonuj to ćwiczenie wolno i świadome - 5 razy jedną ręką, 5 razy drugą i tyle samo przy złączonych rękach z kciukami tworzącymi X. Zaczynaj zawsze od lewej ręki i kieruj kciuk zawsze w lewo - w ten sposób pobudzisz pamięć. Pamiętaj, żeby pracowały tylko oczy, nie głowa.


4. Pozycja Dennisona - ćwiczenie to aktywuje czuciowe i ruchowe obszary kory mózgowej, integruje układ limbiczny z płatami czołowymi. Zmniejsza produkcję adrenaliny, obniża poziom stresu, przyczynia się do lepszej koncentracji, skupienia uwagi, a tym samym efektywniejszego uczenia się.

Usiądź wygodnie i załóż jedną stopę na drugą, krzyżując je. Następnie wyciągnij ręce przed siebie kciukami w dół. Przełóż ręce tak, żeby się skrzyżowały i przetocz zamknięte ręce na klatkę piersiową. Język połóż na podniebieniu za zębami. Możesz zamknąć oczy - koncentruj się przez 3 minuty.


Wykonywane systematycznie znacznie wpływają na uczenie się
i zapamiętywanie. Żeby ćwiczenia były skuteczne, muszą być wykonywane systematycznie i powoli. Powolne ruchy wymagają precyzji i równowagi, a to z kolei aktywizuje układ przedsionkowy i płaty czołowe. Przyczynia się więc do lepszego myślenia przyczynowo - skutkowego.


Do publikacji, na podstawie materiałów Agencji Kids'Lab, przygotowała

Jagoda Wąsowska

Trener efektywnego uczenia się